PKN
Protestantse Gemeente te Overschie
 
Klokgelui week 33 - Een dag niet gelachen... Klokgelui week 33 - Een dag niet gelachen...

Als dat ergens geldt dan wel in de kerk: Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd. De kerk is de plek waar een blijde lach klinkt. En dan gaat het niet om domme lol, om lachen, gieren, brullen, maar om de vreugde om een koning die een groot feest geeft! Hij heeft de uitnodigingen al rond gestuurd. Maar als de genodigden het af laten weten, laat Hij uit Calais  vluchtelingen ophalen. En uit de overvolle schepen en bootjes op de Middellandse Zee pikt Hij ze op. Want zijn feestzaal moet vol worden! Zijn feest moet doorgaan.
Iedere zondag in de kerk vieren we al een klein beetje dat feest dat komen gaat. En we lezen verhalen uit de Bijbel om er alvast in te komen. Verhalen die de feestvreugde vergroten.
 
Een van die verhalen is dat van Jona. Het beslaat slechts drie bladzijden in de Bijbel. Maar wat een kwaliteit, een juweeltje! Je zou het een gelijkenis kunnen noemen over die koning en zijn feest. Zoals Jezus gelijkenissen vertelde: Het Koninkrijk van God lijkt op een koning die een groot feest aanricht voor zijn zoon… Zo is het Koninkrijk ook te vergelijken met een profeet die door God naar een grote heidense stad wordt gezonden, maar die profeet gaat precies de andere kant uit… De Koran vertelt ook het verhaal van Jona, daar heet hij Yunus. Met onze Moslim vrienden hebben we het gelezen. Dan valt je des te meer de humor in de Bijbel op. Want de Bijbel maakt een karikatuur van de profeet Jona. Met hem wordt de spot gedreven. Je zou bijna zeggen: het boek Jona is één grote grap over Jona als de gelovige die het allemaal zo goed weet, maar een zuurpruim blijkt. En over ongelovigen, heidenen, met wie God veel meer kan beginnen… Jona als een lachspiegel om als gelovige in te kijken… Kijk eens naar je zelf, lach eens om jezelf…
 
In de Grote Kerk zijn we een aantal zondagen met Jona bezig. Zo ontdekken we weer de gein van de Bijbel. ‘Gein’ komt via het Jiddisch van het Hebreeuwse Bijbelwoord ‘cheen’, en dat betekent ‘genade’. Die bijzondere koning waar de Bijbel van verhaalt, is een koning vol genade. Ik kan niet zonder die gein, die genade. Want een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
 
Wim Koerselman
Predikant Grote Kerk
www.protestantsegemeenteoverschie.nl

terug
 
 
ANBI-gegevens
De ANBI-gegevens over de gemeente staan hier onder het menu 'Over ons'.
 
Dienst live volgen
De zondagse erediensten in de Grote Kerk zijn live te volgen op internet. Volg deze link en start de speler.
 
Kerkdienst gemist?

Klik hier om de diensten van afgelopen zondagen terug te luisteren!

Het nieuwste Kerkblad ontvangen?

Meldt u dan nu aan als (digitale) abonnee via


Agenda

De agenda voor andere gebeurtenissen in de Grote Kerk is hier te vinden.

Op 12 december is het weer Etenstijd in de kerk. Voor meer details en opgeven zie onder Samen eten.
 
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.